Google+

Massive first look at Gears of War 3

We never said Gears would be a trilogy,” stresses Cliff Bleszinski AKA Dude Huge, the loveable nerd-turned-super cool millionaire Lamborghini owner, and the bulging brains behind the 360’s best-selling original franchise.

“Gamers don’t like trilogies,” Bleszinski continues. "They will judge if a game deserves to get a sequel or not. As for us, we just hoped we could do enough to earn the right to continue the series.”

Time (and nine million copies shifted) has proved that 360 owners want as much of brooding bandanna hulk Marcus Fenix and his curb-stomping COG (Coalition of Ordered Governments) troopers as the North Carolina-based team can throw at us.


Pecs appeal


As Bleszinski flexed his considerable pecs on NBC’s Late Night with Jimmy Fallon, he also took time to reveal what he called “the worst kept secret in the games industry.” That secret was Gears 3. Bleszinski rolled the trailer and the ’net lit up with rumour and theory: just who is that tentacled third faction seen swatting the Locust? Why did Marcus look so knackered? Was that a sawn-off shottie? We travelled to the home of Epic in North Carolina to bring you all the answers. All the answers and more...

Rest assured, Gears of War has never been a series to stand still. The original title spawned the cover-shooter genre, before the sequel spiced up the recipe with dashings of survival-horror, sprinklings of giant worm intestine-based action, and the ruddy great cherry-on-top of Brumak riding. Rather than bore us with a PowerPoint presentation, Bleszinski and Executive Producer Rod Fergusson leapt right into the fray. Confirming the sizzling excitement of four-player co-op, they treated us to a whopping chunk of Gears 3’s opening level, where the last few human survivors are barely clinging on.


Above: The Polyp headcrab aliens swarm the ship early on. Cure with shotgun

Set aboard a retrofitted naval carrier called Raven’s Nest, the tatty boat is a haven for the last dregs of humanity. It’s a sure sign of how bad things are, as Gears’ main-man, Marcus Fenix, walks around the battered lower decks in search of best buddy Dom Santiago. Finding his old pal (looking grizzled and bearded), erm... watering his radishes, the rolling co-op suddenly kicks in as player two takes control of Santiago.


Who's stalking who?


The devs pause to take in the colossal, gross, alien Lambent stalk looming up from the ocean next to the carrier. “These are our new Emergence Holes,” reveals Bleszinski. To protect the Raven’s Nest from direct attack, the ship defences batten down their armour-plated hatches. It’s not long before we bump into our third playable character, cornrowed Jayson ‘Jace’ Stratton from the popular Gears comics. Completing the quartet is the delectable Anya Stroud, now kitted out in full COG armour and virtually unrecognisable from her drab comms-officer days. Lara Croft and Faith Connors watch out – there’s a new alpha female in town.



Over the radio, news reaches our COGs that ex-Chairman Prescott, thought dead, is approaching Raven’s Nest in a helicopter. “He never called, he never sent flowers...” mocks Anya. This revelation sets the scene for the shooty-shooty action to kick off in full. The carrier is suddenly swamped with a new foe – the parasitic Polyp. These icky headcrab-a-likes are chucked up by the massive Lambent stalks, exploding out from under the ocean. The invaders scuttle around, making them tricky to target. The new sawn-off shottie soon makes short work of the critters, peppering them with its awesome killing power and ridiculously wide spread.

Even neater, you can now swap weapons and ammo with your co-op buddies (and even some NPCs), so you’ve always got the right tool for the gory job. Further polish has been added to the cover system too. The big new play is the  flying kick takedown, out from cover, that turns defence into attack in a flash.

We Recommend By ZergNet

81 comments

  • Addjumpgoddamnit - May 25, 2010 8:48 p.m.

    NO JUMPING=SHITTY NON VERTICAL LEVEL DESIGN..U CANT CLIMB WITHOUT A JUMP THAT'S FUCKIN LAME.
  • Addjumpgoddamnit - May 25, 2010 8:47 p.m.

    LOLOL ANYONE'S WHO'S PLAYED OLD SOCOM'S VS GHOST RECON...knows ghost recon is more noobish. NO JUMPING=SHITTY I JUST PROVED WHY NO JUMPING SUCKS http://i49.tinypic.com/14ikeh0.jpg AHHA^ CANT FALL OFF SIDE OF STAIRCASE WITHOUT RAILING WHAT A JOKE http://i47.tinypic.com/2vkce8l.jpg AHAH CANT JUMP OVER SIDE OF BRIDGE LAME
  • avantguardian - May 25, 2010 12:27 p.m.

    @killa451 % combatwombat: i'm sorry you guys had to deal with that troll's raving lunacy...just don't write him back...seriously guy, take that sh*t to ign or somewhere where cussing people out for no good reason and writing in all caps(WHAT I HAVE TO SAY IS IMPORTANT!!!DUURRR!) is acceptable behavior...people like him feed on your disbelief that someone could actually be that big of a douche... to sum up his level of articulation: "no jump is for noobs" your obviously dealing with some unparalleled brilliance here... oh, and @ addjumpgoddamnit: please don't feel the need to respond to this if you should read it...you're dead to me...
  • CH3BURASHKA - May 24, 2010 8:12 a.m.

    "We never intended for GOW to be a trilogy."B BULLSHIT. "Gamers don't like trilogies." BULLSHIT. So far, it's looking good. It also led me to discover Sun Kil Moon.
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:19 a.m.

    FLANKING=FOR NOOBS...REAL OUTSMARTING IS TAKING SHORTSCUTS IN THE LEVEL THE OTHER PLAYER DOESNT EXPECT U TO TAKE..DUMBASS NO JUMPING=BORING LEVEL DESIGN. I GUESS IM BUYING UNCHARTED 3 AND NOT GEARS 3 SINCE THEY ARE LISTENING TO FUCKIN NEWBIES I TOLD U TO SHUT THE FUCK UP NOOB U DONT KNOW SHIT ABOUT GAMEPLAY SO WHY U COMMENTING? U DONT EVEN UNDERSTAND WHAT I MEAN IF U DID EVEN U WOULD WANT JUMP IF I SHOWED U IN PERSON HOW NO JUMP EFFECTS GAMEPLAY MAKE IT SHITTIER U WOULD REALLY UNDERSTAND AND WANT IT. KILLZONE1=NO JUMPING GEARS OF WAR KILLZONE2=JUMPING WITHOUT THE ABILITY TO SHOOT. KILLZONE2 DEV'S REALIZED NO JUMPING HURTS THE GAMEPLAY. EPICGAMES SHOULD KNOW THIS AND STOP LISTENING TO DUMBASS LITTLE NOOB KIDS LIKE KILLA451
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:17 a.m.

    IM TIRED OF FUCKIN LITTLE KIDS GOING AROUND COMPLAINING EVERY GAME WITH JUMPING HAS BUNNYHOPPERS..U CAN PREVENT PEOPLE JUMPING AND SHOOTING JUST DONT LET U SHOOT AND JUMP AT THE SAMETIME LIKE UNCHARTED OR KILLZONE U FUCKIN MORONS. PLUS IF UR GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE JUMPING IM GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE RANDOMLY CANNONBALL ROLLING ALL OVER THE FUCKIN LEVEL. U FUCKIN HYPOCRITES NEED UR FACES SMASHED IN. A JUMP IS ONE OF THE WAY U CAN IMPROVE AND EVOLVE FUCKIN GEARS OF WAR INTO BETTER MORE COMPLEX GAMEPLAY GAME U FUCKIN DUMBSHITS
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:16 a.m.

    IM TIRED OF FUCKIN LITTLE KIDS GOING AROUND COMPLAINING EVERY GAME WITH JUMPING HAS BUNNYHOPPERS..U CAN PREVENT PEOPLE JUMPING AND SHOOT JUST DONT LET U SHOOT AND JUMP AT THE SAMETIME LIKE UNCHARTED OR KILLZONE 2 U FUCKIN MORONS. PLUS IF UR GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE JUMPING IM GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE RANDOMLY CANNONBALL ROLLING ALL OVER THE FUCKIN LEVEL. U FUCKIN HYPOCRITES NEED UR FACES SMASHED IN. A JUMP IS ONE OF THE WAY U CAN IMPROVE AND EVOLVE FUCKIN GEARS OF WAR INTO BETTER MORE COMPLEX GAMEPLAY GAME U FUCKIN DUMBSHITS
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:15 a.m.

    IM TIRED OF FUCKIN LITTLE KIDS GOING AROUND COMPLAINING EVERY GAME WITH JUMPING HAS BUNNYHOPPERS..U CAN PREVENT PEOPLE JUMPING AND SHOOT JUST DONT LIKE U SHOOT AND JUMP AT THE SAMETIME LIKE UNCHARTED OR KILLZONE U FUCKIN MORONS. PLUS IF UR GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE JUMPING IM GONNA COMPLAIN ABOUT PEOPLE RANDOMLY CANNONBALL ROLLING ALL OVER THE FUCKIN LEVEL. U FUCKIN HYPOCRITES NEED UR FACES SMASHED IN. A JUMP IS ONE OF THE WAY U CAN IMPROVE AND EVOLVE FUCKIN GEARS OF WAR INTO BETTER MORE COMPLEX GAMEPLAY GAME U FUCKIN DUMBSHITS
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:13 a.m.

    I SWEAR TO GOD GEARS OF WAR 1 I GOT OUTSIDE THE LEVEL ROLLING INTO A WALL SOMEHOW I ROLLED OVER THE WALL AND I COULDNT GET BACK INTO THE LEVEL. IF I HAD A JUMP I COULD OF GOT BACK INTO LEVEL WITHOUT RESTARTING MISSION JUST PROOF NO JUMP SUCKS
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:12 a.m.

    I SWEAR TO GOD GEARS OF WAR 1 I GOT OUTSIDE THE LEVEL ROLLING INTO A WALL SOMEHOW I ROLLED OVER THE WALL AND I COULDNT GET BACK INTO THE LEVEL. IF I HAD A JUMP I COULD OF GOT BACK INTO LEVEL DESIGN RESTARTING MISSION JUST PROOF NO JUMP SUCKS
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 2:10 a.m.

    FLANKING=FOR NOOBS...REAL OUTSMARTING IS TAKING SHORTS IN THE LEVEL THE OTHER PLAYER DOESNT EXPECT U TO TAKE..DUMBASS NO JUMPING=BORING LEVEL DESIGN. I GUESS IM BUYING UNCHARTED 3 AND NOT GEARS 3 SINCE THEY ARE LISTENING TO FUCKIN NEWBIES I TOLD U TO SHUT THE FUCK UP NOOB U DONT KNOW SHIT ABOUT GAMEPLAY SO WHY U COMMENTING? U DONT EVEN UNDERSTAND WHAT I MEAN IF U DID EVEN U WOULD WANT JUMP IF I SHOWED U IN PERSON HOW NO JUMP EFFECTS GAMEPLAY MAKE IT SHITTIER U WOULD REALLY UNDERSTAND AND WANT IT. KILLZONE1=NO JUMPING GEARS OF WAR KILLZONE2=JUMPING WITHOUT THE ABILITY TO SHOOT. KILLZONE2 DEV'S REALIZED NO JUMPING HURTS THE GAMEPLAY. EPICGAMES SHOULD KNOW THIS AND STOP LISTENING TO DUMBASS LITTLE NOOB KIDS LIKE KILLA451
  • killa451 - May 24, 2010 2:01 a.m.

    funny how you didnt actually adress anything i said and instead turned a GLITCH (means its a MISTAKE dipshit) into a reason why they shoul,d overhaul the gameplay. and have you EVER played multyplaer? lol u can outsmart people plenty (i think they call it FLANKING, or is that 2 much skill?). O i get it. u just wanna run aorund jumping on reandom shit and finding every exploit u possibly can in a level (cuz thats skill right?) . Cuz that OBVIUOUSLY takes MORE skill then actually 1v1ing someone in a true battle where its u vs them and theres no gay ass jumnping over random shit to get an advantage. thats called skill. and u dont have any. lol u just want jumping cuz u SUCK AT GEARS . its not HALO . gosh dude seriously stop ruinging the forum for a good game and go have fun jumping all over the fuckin place in halo or some shit.
  • Addjumpgoddamnit - May 24, 2010 1:14 a.m.

    LOLOL I ACCIDENTALLY WENT OVER A WALL IN GEARS OF WAR LOL I WENT OUTSIDE OF LEVEL AND I COULDNT GET BACK OVER WALL BECAUSE WALL WASNT PROGRAMMED TO JUMP OVER BUT GAME GLITCHED AND MOVED ME OVER WALL LOLOL. I COULD OF GOT BACK OVER WALL WITH A JUMP BUTTON..BUT I HAD TO RESTART WHOLE MISSION STUCK OUTSIDE MAP LOL. no jump is for noobs EVERYONE ON SAME FLAT GROUND=NOOB GAMEPLAY U CANT DO CRAZY TACTICS WITHOUT A JUMP BUTTON LIKE USING THE LEVEL DESIGN TO OUTSMART PEOPLE
  • killa451 - May 24, 2010 1:06 a.m.

    and i play gears cuz its good. and not cuz its made by fucking epic. and im good at it. dont call me a noob cuz i havcent played EVERY EPIC GAMRE EVERRRR just cuz u have been a nerd longer then me doesnt make u pro and me shitty. lol i bet i could ru8in u at gears cuz u dont kno how to play a game with out jumping hahahahahahahahaha
  • killa451 - May 24, 2010 1:05 a.m.

    u realize the whole point of gears is to get up close, wall bounce, move around and shotty, to try to get up close with the person. getting on top of shit goes COMPLETLEY against the gameplay. if u dont like the gameplay, then fine. but dont U FUCKING DARE try to change gears. gears wont ever have jumping. it wont work. it goes against the idea of the game. it will always have a cover sytstem. u dont like that? go play ur stupid ps1 nukem what ever but dont ruin a good game with ur caps lock bullshit.
  • itkonlyyou77 - May 24, 2010 1:03 a.m.

    Dear customers, thank you for your support of our company. Here, there's good news to tell you: The company recently launched a number of new fashion items! ! Fashionable and welcome everyone to come buy. If necessary, welcometo: ===== http://www.smalltrade.net ===== Air jordan(1-24)shoes $33 Handbags(Coach l v f e n d i d&g) $35 Tshirts (ed hardy,lacoste) $16 Jean(True Religion,ed hardy,coogi) $30 Sunglasses(Oakey,coach,gucci,A r m a i n i) $16 New era cap $15 Bikini (Ed hardy,) $25 FREE sHIPPING ====== http://www.smalltrade.net ===== ` ╰—┘ 。 ┅★`_、 │\__╭╭╭╭╭__/│    │           │   │           │  │ ●       ● │  │≡    o    ≡│ │           │  ╰——┬O◤▽◥O┬——╯    |  o  |    |╭---╮| ┌┬┬┬┐  ╞╧╧╧╧══╧╧╧╧╧╧╧╧╡
  • Addjumpgoddamnit - May 23, 2010 10:57 p.m.

    HERE'S ALL THE PROOF U NEED NO JUMPING SUCKS LOOK AT PICS NO JUMPING=I CANT STAND ON ANYWHERE I WANT AND SHOOT FROM THERE..ONLY CRAPPY PLACES WHERE DEV SET. http://i49.tinypic.com/14ikeh0.jpg AHHA^ CANT FALL OFF SIDE OF STAIRCASE WITHOUT RAILING WHAT A JOKE http://i47.tinypic.com/2vkce8l.jpg AHAH CANT JUMP OVER SIDE OF BRIDGE LAME
  • Addjumpgoddamnit - May 23, 2010 10:54 p.m.

    I JUST PROVED WHY NO JUMPING SUCKS KILL10451=A FUCKIN NEWBIE DOESNT BELONG PLAYING EPICGAMES'S GAMES HE HASNT PLAYED UNREAL SINCE 1998 LIKE ME WHY ARE YOU COMMENTING UR JUST HOLDING BACK EVOLUTION OF GEARS OF WAR AND MAKING IT A BORING NO SKILL FUCKIN NOOB GAME LIKE IT CURRENTLY IS FUCKIN BORING SLOW PACED SHIT HERE'S ALL THE PROOF U NEED NO JUMPING SUCKS LOOK AT PICS http://i49.tinypic.com/14ikeh0.jpg AHHA^ CANT FALL OFF SIDE OF STAIRCASE WITHOUT FALLING WHAT A JOKE http://i47.tinypic.com/2vkce8l.jpg AHAH CANT JUMP OVER SIDE OF BRIDGE LAME
  • Addjumpgoddamnit - May 23, 2010 10:51 p.m.

    NO JUMPING=CRAPPY NON VERTICAL LEVEL DESIGN. GEARS OF WAR 2 LEVEL DESIGN SO FUCKIN BORING WITHOUT JUMP I NEVER FINISHED GAME I STOPPED ON HORNETS NEST I SWEAR TO GOD I WAS BORED AS FUCK WHOLE GAME. NO JUMPING=I CANT STAND ON ANYTHING I WANT AND SHOOT FROM THERE..ONLY CRAPPY PLAYERS WHERE DEV SET. ADD KILLZONE2 JUMPING WHERE U CANT SHOOT SO THE KIDS DONT COMPLAIN ABOUT PEOPLE JUMPING AND SHOOTING THEIR GUN THE SAMETIME. I WANT A MANUAL JUMP SO I CAN GET AROUND THE LEVELS FASTER. HERE'S ALL THE PROOF U NEED NO JUMPING SUCKS LOOK AT PICS http://i49.tinypic.com/14ikeh0.jpg AHHA^ CANT FALL OFF SIDE OF STAIRCASE WITHOUT FALLING WHAT A JOKE http://i47.tinypic.com/2vkce8l.jpg AHAH CANT JUMP OVER SIDE OF BRIDGE LAME ADD KILLZONE2 JUMPING SO U CANT SHOOT UR GUN AND JUMP AT THE SAMETIME THEN FAGGOTS WONT COMPLAIN ABOUT BUNNYHOPPING/SHOOTING. I WANT A JUMP TO GET AROUND LEVELS MOTHER FUCKERS PLUS IT HURTS LEVEL DESIGN I PLAYED EPICGAMES'S GAMES SINCE FUCKIN UNREAL 1998 ON PC SHUT THE FUCK UP NOOBS I KNOW MORE ABOUT GAMEPLAY

Showing 1-20 of 81 comments

Join the Discussion
Add a comment (HTML tags are not allowed.)
Characters remaining: 5000

OR…

Connect with Facebook

Log in using Facebook to share comments, games, status update and other activity easily with your Facebook feed.